Tipy & Zábava

Desiata pre školákov

Zdravá desiata do tašky

Škola a školské povinnosti sa pomaly začínajú a pre rodičov to tiež znamená zabezpečiť, aby v školskej taške nechýbala aj desiata. Pretože jedenie súvisí s učením, nie je úplne jedno, akú desiatu zabalíte svojim školákom do tašky.

 

Pre telesný a duševný rast detí je pestrá a vyvážená strava nevyhnutná. Poradíme vám, čo zdravé môžete deťom zabaliť a pridáme aj recepty na chutné a zdravé nátierky.

Zdravá desiata je dôležitá



Dieťa by si malo už od útleho veku osvojiť návyky zdravého stravovania. Dôležité je, aby ste boli svojim ratolestiam v tomto smere príkladom, aby mali možnosť vidieť, že aj vy sami sa stravujete zdravo. Potom je veľmi pravdepodobné, že sa vám podarí priviesť k zdravému jedlu aj vaše deti. Podstatné je stravovať sa v primeraných dávkach aspoň päťkrát za deň. Dlhá prestávka medzi jedlami spôsobuje pokles hladiny cukru v krvi, čo spôsobuje negatívne následky ako malátnosť, nesústredenosť a bolesti hlavy. 

 

Pretože školáci musia byť aktívni hlavne v dopoludňajších hodinách, je zdravá desiata dôležitou prestávkou dňa. Aby boli deti dostatočne sústredené a aktívne, je potrebné dodržiavať aj dostatočný pitný režim.

 

Zdravá desiata dodá dieťaťu energiu a živiny potrebné na rozvoj organizmu a koncentráciu počas vyučovania. Vhodná desiata nesmie byť veľmi kalorická, avšak bohatá na živiny a vitamíny. Mala by sa skladať približne zo štvrtiny bielkovín, štvrtiny uhľohydrátov a zvyšok tvoria zelenina a ovocie. Najvhodnejšími potravinami sú teda okrem ovocia a zeleniny mliečne produkty a celozrnné pečivo.

Vyskúšajte a zabaľte vašim deťom do tašky niečo z týchto chutných a zdravých potravín:

 

Surové ovocie – jablko, banán, hruška, broskyňa, hrozno, pomaranč

Surová zeleniny – mrkva, kaleráb, paradajky, paprika, uhorka

Celozrnné pečivo – celozrnný chlieb, grahamové pečivo či žemle

Oriešky – mandle alebo vlašské orechy

Zdravá sladkosť – zdravé keksy, ktoré obsahujú vitamíny B2, B6, B1, kyselinu pantoténovú, kyselinu listovú, sezamové tyčinky

Obilné produkty – ovsené vločky, mierne sladené müsli, fit tyčinka

Mliečne výrobky – ochutené acidofilné mlieko, syr, tvaroh, jogurt

Zdravý nápoj – neperlivá minerálka, pramenité vody, ovocné a bylinkové čaje, čaj roibos, riedené ovocno-zeleninové šťavy, domáca šťava


Zdravo a chutne

V jedálnom lístku detí zohrávajú dôležitú úlohu aj nátierky. A to práve preto, že sa pripravujú z rôznych druhov potravín, a tak zabezpečujú vyvíjajúcemu sa organizmu dostatok mliečnych výrobkov, rýb, zeleniny, strukovín a celkovo vlákniny. Natierame ich na celozrnný chlieb a môžeme dochutiť čerstvými bylinkami ako pažítkou či žeruchou.

 

V nátierkach sa nachádzajú mnohé živiny, treba len objaviť recepty, ktoré vašim deťom chutia:

 

Cottage nátierka s vajíčkami

Drožďová nátierka

Mrkvová nátierka

Nátierka s cuketou

Pomazánka s tofu syrom

Pórová nátierka

Sardinková nátierka

Šošovicová nátierka

Syrová nátierka

Tvarohová nátierka

Vajcová nátierka

Zelerová nátierka

Práca & kariéra

Recepty

Facebook

Na našej web stránke používame rôzne súbory cookies za účelom zabezpečenia jej ľahšieho používania a obsluhovateľnosti. Viac o používaných súboroch Cookies a možnostiach ich deaktivácie sa dozviete v našich Zásadách ochrany údajov.